Att välja glädje

Att välja glädje

Dr. Tal Ben-Shahar (tidigare professor på Harvard) har forskat mycket kring vilka beteenden som särskiljer de riktigt duktiga ledarna och vad vi kan lära av dem. Men han är framför allt en mästare på att på ett enkelt sätt beskriva hur vi alla kan leva rikare och lyckligare liv.

Att studera Positiv Psykologi för Tal blev ett av de mest givande och lärorika åren i mitt liv. Utbildningen gav en massa insikter och nya tankar kring vad som behövde förändras för att jag skulle våga vara lycklig (ja du läste rätt) och utvecklas som vuxen. Jag är så tacksam för att ha mött  en av de mest ödmjuka och kunniga person jag någonsin träffat.

6 områden för reflektion för att öka ditt välbefinnande och glädje:

  1. Ge dig själv tillåtelse att vara människlig. När vi accepterar känslor som rädsla, nedstämdhet eller ångest som naturliga är vi mer benägna att övervinna dem. Att avvisa känslor, positiva eller negativa, leder till frustration och missnöje.
  1. Glädje ligger i skärningspunkten mellan nöje och meningsfullhet. Detta gäller både jobbet och hemma; målet är att delta i aktiviteter som betyder något för dig personligen men som du också tycker är roliga. När detta inte är möjligt, se till att du har glädje ”boosters”, stunder under veckan som ger dig både nöje och mening.
  1. Tänk på att glädje oftast beror på vår sinnesstämning, inte på vår status eller hur mycket pengar vi har på banken. Bortsett från extrema omständigheter så bestäms vår nivå av välbefinnande på vad vi väljer att fokusera på samt på vår tolkning av externa händelser. T ex om vi ser på våra misslyckadanden som katastrofala eller som en möjlighet till lärande?
  1. Förenkla! Vi är i allmänhet alltför upptagna och försöker klämma in fler och fler aktiviteter på mindre och mindre tid. Kvantitet påverkar kvalitet och vi betalar med vårt välbefinnande när vi försöker göra för mycket.
  1. Kom ihåg koppling mellan kropp och sinne. Vad vi gör – eller inte gör – med våra kroppar påverkar vårt sinne. Regelbunden motion, tillräcklig sömn, och hälsosamma matvanor leder till både fysisk och psykisk hälsa.
  1. Uttryck och visa din tacksamhet när det är möjligt. Vi tar alltför ofta våra liv för givet. Lära sig att uppskatta och njuta av de små sakerna i livet, fågeln som kvittrar, det goda kaffet eller ett leende i kassakön.
Maria Lagerstedt

Liknande texter
Kommentera